top of page

أتعامل إزاي مع المريض الغضبان أو الأهل الغضبانين؟


في ناس كتير مننا أول ما بتشوف مريض غضبان أو أهل غضبانين أول كلمة بتطلع منهم: "إهدى" أو "ممكن تهدي عشان نعرف نتكلم؟" وبعدها هتلاحظ إن المريض أو الأهل بيغضبوا أكتر وانت مش بتكون فاهم ليه..

في ناس تانية لما بتشوف مريض غضبان بيغضبوا وبيتعصبوا هما كمان عليه، ودا بيزود عصبية المريض أكتر وممكن الموضوع يتطور للضرب، وبرده محدش بيبقى فاهم ليه..


فعشان تعرف تتعامل إزاي مع الغضب لازم تفهم إيه هو الغضب الأول:

مع إن الغضب من المشاعر الأساسية إلا إنه دايمًا سابقاه مشاعر تانية: زي الخوف أو القلق أو الإحباط، والغضب ما هو إلا إحدى الطرق للتعبير عن المشاعر السلبية دي.

فعشان كدا أحسن حاجة تعملها لما تشوف مريض غضبان إنك تقوله إنك ملاحظ إنه غضبان وتسأله عن السبب، يعني مثلًا: شكلك غضبان ومتضايق..ممكن تقولي إيه اللي مضايقك؟ (دا بيعرف المريض إن غضبه متشاف، وإنه متقدر واللي قدامه عاوز يفهم هو غضبان ليه)

بعد ما تعرف السبب، قول للمريض :"معلش إنك اتضايقت".. "ليك حق تتضايق". ولو في مشكلة حصلت والمريض له حق هاتهوله.

وعشان كدا كلام زي إهدى، ومفيش حاجة تستاهل العصبية اللي انت فيها دي ومش هتكلم معاك غير لما تهدى مش هتعمل أي حاجة غير إنها هتعصب المريض أكتر.


في حاجة برده شائعة جدًا: إن المريض المحجوز في المستشفى يشتكيلك من مُمرض أو مُشرف: اسمع المريض وقوله برده "معلش إنك اتضايقت"، وقوله إنك هتشوف الموضوع وهتتكلم مع الممرض أو المشرف وهتشوف اللي حصل، بس متقولش كلمة وحشة أبدًا على زميل سواء إشراف أو تمريض قُدام المريض. إنت بعدها حقق في الموضوع، كلم المُشرف أو التمريض لوحدهم واسألهم عن اللي حصل. وحل الموضوع. أمّا متقولش كلمة وحشة على حد من زمايلك أيًا كان قُدام المريض، لإنك متعرفش اللي حصل فعلًا.

لو انت حنين أوي : أشكر المريض إنه شارك معاك سبب غضبه


كل اللي فات دا لو الغضب دا ناتج عن سبب طبيعي مش مرضي

طيب لو السبب مرضي (يعني ضلالات أو هلاوس أو عصبية نوبة الهوس أو إندفاعية)؟ والمريض مش مُجرد غضبان؟ المريض مُتهيج وممكن يإذي نفسه أو الآخرين؟


هنا التعامل بيختلف حسب شدة التهيج.

ممكن مريض صوته عالي حاجة بسيطة لكن محاولش يأذي حد أو يأذي نفسه، دا ممكن تديله حاجة أورال: الحاجات اللي ممكن تديها أورال وبتنيم بعدها بحوالي نص ساعة لساعة: كويتيابين 25-100 أو أولانزابين 10 أو نيورازين 100. ولو انت مش عاوز تنيم المريض، عاوز تهديه بس ممكن تدي ريسبيريدون 1-3.


لو المريض عصبي جدًا وحاول أو هيحاول يأذي نفسه أو يأذي اللي حواليه:

قُدّامك كذا إختيار:

ميدازولام 5-15 عضل (بأكد على إنك تديها عضل) (ودا الإختيار اللي برجحه).

وفكّر في تقييد المريض.

أو هالوبيريدول 5 عضل (ودي آخر حاجة تفكّر فيها - حسب الجايدلاينز عشان الأكيوت ديستونيا).

أو أولانزابين 10 عضل (مش موجودة في المستشفيات الحكومية) (مجربتهاش لحد دلوقتي، ولو حد جربها يا ريت يعرفنا تأثيرها).


ملحوظة مهمة جدًا: قبل ما تدي أي بنزو(زي الميدازولام) لازم تكون عارف المريض بيعاني من أي مشاكل في التنفس أو عنده أي أمراض صدرية مزمنة زي حساسية الصدر (ِsthma) أو COPD.

وتقيس العلامات الحيوية زي الضغط والنبض ومُعدل التنفس، عشان أي بنزو من آثاره الجانبية إنه بيوطّي التلاتة.

بعد ما تدي الميدازولام: لازم متابعة العلامات الحيوية: قياس الضغط والنبض ومعدل التنفس كل ربع ساعة لمدة ساعة، ودا تخلي التمريض يعمله. ولو عندكpulse oximeter ودا مش موجود في مستشفيات كتير، قيس الأوكسجين كل ربع ساعة.


لو مريض عنده مشكلة في التنفس أو أي أمراض صدرية مزمنة؟

هالوبيريدول 5 عضل وتقييد ولو المريض قابل ياخد أدوية أورال، ممكن تدي كويتيابين أو أولانزابين.

لو مريض معدل التنفس بتاعه قل وبقى أقل من 10 في الدقيقة أو الأوكسجين قل عن 90٪. هتحوله للطوارىء عشان هناك ممكن يتحط على أوكسجين وممكن الموضوع يوصل إنه ياخد Anexate، ودا الأنتيدوت بتاع البنزو.

لو مريض الدياستوليك بريشر بتاعه بقى أقل من 50. هترفع رجله وتتابع الضغط وتفكّر في محلول ملح لو لقيت الضغط لسه بيقل.

إمتى تدي البنزو وريد؟ رأيي وانت لسه بادئ متديش خالص. خلي دا قرار حد أكبر منك. عشان خطورة الآثار الجانبية بتكون أعلى.

وأهم حاجة: خلي بينك وبين المريض مسافة ومتلمسش المريض وهو مُتهيج أبدًا وأهم حاجة أمانك الشخصي.


ياريت لو حد عنده طُرق تانية أو أحسن في التعامل يعرفنا.

المصادر:

How to deal with angry patient from PLAB2

The Maudsley Prescribing Guidelines in Pyschiatry


المنشورات الأخيرة

إظهار الكل

في المكان الذي أتيت منه.. عندما يسأل أحدنا سؤالًا مثيرًا ننحني له. جوستيان جاردر الأسئلة سلاح ذو حدين. ممكن تبقى هي الأنسب في وقت مُعين ومع مريض مُعين وممكن تبقى أكتر حاجة مُعطلة في وقت تاني ومع حد تا

إزاي نعرف إن في مشكلة في الكبد الأول؟ وظائف الكبد الـ Abnormal بتبدأ من زيادة 3 أضعاف الطبيعي. يعني الـ ALT و الـ AST الطبيعيين حوالي 50 تقريبًا، فعشان نقول إن وظائف الكبد Abnormal هنحتاج إنها تكون أك

أولًا: هل في اختلاف في تأثير العلاج على كبار السن أو الـ (Pharmacodynamics)؟ وإيه هو الاختلاف؟ لما بنكبر في السن تحكم جسمنا في الـ Autonomic functions زي ضغط الدم و تنظيم حرارة الجسم بيقل و الـ Recept

Post: Blog2_Post
bottom of page