top of page

الصدمة أو الـ Trauma (الجُزء الخامس)


لماذا بقي الصوت حاضرًا إلى هذا الحد، لماذا تصون الذاكرة أشياء دون أشياء؟

رضوى عاشور



إحنا بنتخيل إن أعراض الصدمة واحدة، ولو الأعراض دي مش موجودة يبقى مفيش صدمة، لكن أعراض الصدمة بتختلف حسب حاجات كتير جدًا، حسب نوع الصدمة، حسب الجهاز العصبي بتاع الشخص، وحسب المصادر المتوفرة له، وحسب الشخص اتعامل معاها إزاي، وحسب الصدمة عدّى عليها قد إيه.


فهتكلم انهارده عن أنواع الصدمات عشان نفهمها أكتر.


أنواع الصدمات:


الصدمة الناتجة عن حدث واحد أو Type 1 Trauma:


وهقول تسمياتها المُختلفة عشان نبقى عارفين لو قرأنا أو سمعنا عنها في أي مكان تاني: في ناس بتسميها Big T Trauma، وناس بتسميها Shock Trauma أو Acute Trauma وناس بتسميها Single Incident Trauma. والنوع دا هو المشهور أكتر، واللي الأعراض فيه بتظهر بعد التعرض لحدث واحد. والاضطراب المشهور اللي بيسمّي آثاره هو اضطراب كرب ما بعد الصدمة أو الـ Post Traumatic Stress Disorder أو الـ PTSD اختصارًا.

أمثلة على الأحداث اللي ممكن تسبب النوع دا من الصدمات:

  • حوادث العربيات.

  • الفقد المُفاجىء.

  • السرقة بالإكراه.

  • التعرض للكوارث الطبيعية أو كون الشخص شاهد على حد تعرض لدا.

  • الحروب.

  • العمليات الجراحية.

  • حوادث التحرش والاغتصاب.


النوع التاني أو Type 2 Trauma:


ودا عامًة بيشمل الصدمات المتكررة أو اللي بتحصل على مدار فترات طويلة ودا له أنواع تعالى نشوفها:


1- الصدمة المزمنة أو ال Chronic Trauma وأحيانًا بتتسمى Repetitive trauma: ودا يعني حدث واحد وبيتكرر على مدار فترة طويلة، مثلًا زي العنف الجسدي اللي بيحصل في البيوت أو ال Domestic Violence أو التنمر اللي ممكن يحصل لفترات طويلة.


2- صدمة النمو أو ال Developmental Trauma أو صدمات التعلق أو ال Attachment Trauma، ودي اللي ممكن تنتج عن الحاجات اللي حصلت في الطفولة أو المراهقة زي الإساءات الجسدية أو الانفصال عن الشخص أو فقد أحد الأبوين أو االتدخلات الجراحية. أو نتيجة غياب الاحتياجات الأساسية للنمو زي الإهمال الجسدي والعاطفى المزمن وغياب الاحتياجات دا مهم جدًا لإنه غالبًا بيكون خفي على الشخص واللي حواليه، والشخص مش بيكون عنده "أحداث صادمة" يتكلم فيها أو عنها. ودول بيتخزنوا على إنهم ذكريات كامنة أو Implicit Memory فممكن يكون الشخص مش فاكرهم لكن بيظهروا بطُرق مُختلفة.


3- الصدمة المركبة أو ال Complex Trauma:

ودي اللي ممكن تنتج لما الشخص يتعرض للتخويف والعجز على فترات طويلة مع عدم القدرة علي الهروب من الخطر وبيكون السبب في دا أشخاص آخرين. وغالبًا دا بيحصل في الفترات الحرجة للنمو زي الطفولة والمراهقة، لكن ممكن تحصل للبالغين برده.

أمثلة على الحاجات اللي ممكن تسببها:

  • الانتهاك الجنسي أو العنف الجسدي لفترات طويلة.

  • التعذيب أو الأسر لفترة.

  • لما الطفل يتحط في أدوار البالغين أو ال Parentification زي إنه يبقى مطلوب منه ياخد باله من احتياجات الأب أو الأم أو يرعاهم عاطفيًا زي إنه يونس وحدتهم أو يواسيهم أو يحميهم أو يرعاهم ودا أوقات يحصل لو حد منهم أصيب بأمراض مُزمنة أو إنهم يكونوا غير ناضجين عاطفيًا وبيعتمدوا على الأطفال أو المواهقين لتلبية احتياجاتهم.

  • الإتجار في البشر.

الاضطراب اللي له علاقة بالنوع التاني من الصدمات وبيوصف أعراضه اسمه Complex Post Traumatic Stress Disorder أو اختصارًا C-PTSD.


الصدمة غير المباشرة أو ال Vicarious Trauma:

ودي ممكن تحصل لما شخص يسمع شخص تاني بيتكلم عن الصدمة اللي تعرض لها. الشخص اللي بيسمع ممكن تظهر عليه أعراض الصدمة بعدها.


الصدمة العابرة للأجيال والصدمات الجماعية أو ال Transgenerational Trauma:

ودي الصدمة اللي ممكن تحصل لمجموعة أو جيل أو عرق، وبالتالي طُرق التكيف مع الصدمة بتتنقل من جيل لجيل بالتبعية.

أمثلة:

  • العنصرية.

  • العبودية.

  • الحروب.

  • الإبادة الجماعية.

هكمل المرة الجاية عن أعراض الصدمة الناتجة عن حدث واحد إن شاء الله.

وشكرًا ل د رضوى وليد على مراجعة البوست والتعديل عليه.

ولو حد عنده إضافة أو تعديل يا ريت يشاركنا.

المصادر:

The body remembers by Babbette Rothschild.

Trauma and Recovery: the aftermath of violence from domestic abuse to political terror.


أحدث منشورات

عرض الكل

الصدمة المركبة أو الـ Complex Trauma (الجُزء الأول)

كل العائلات السعيدة تتشابه، لكن لكل عائلة تعيسة طريقتها الخاصة في التعاسة. ليو تولستوي. انهارده هتكلم عن الصدمة المركبة أو ال Complex PTSD وأنا لما بدأت أفهم يعني إيه صدمة مركبة، بدأت أفهم نفسي أكتر و

الصدمة أو الـ Trauma (الجُزء السادس)

هُناك جُروح لا تترك أثرًا على الجسد لكنها أعمق وأكثر ألمًا من أي جرح ظاهر. لوريل هاميلتون. إيه هي الأعراض اللي ممكن تظهر بعد التعرض لحادث صادم؟ اليقظة المفرطة أو ال Hypervigilance: بعد التعرض لتجربة ص

الصدمة أو الـ Trauma (الجُزء الرابع)

هكمل في البوست دا عن إيه اللي بيخلينا عُرضة أكتر للصدمات؟ إيه الحاجات اللي ليها علاقة بالشخص؟ الموارد الداخلية والخارجية: الموارد الخارجية: أي حاجة ممكن تزود إحساسنا بالأمان بتقلل احتمالية تحول الحدث

Post: Blog2_Post
bottom of page