top of page

إزاي نختار الـ Antipsychotic المناسب؟ (الجزء الرابع)



انهارده هتكلم عن الـ FGAs أو الـ First Generation Antipsychotics.


المجموعة الخامسة والأخيرة: الـ FGA ودي فيها : الـ Haloperidol والـ Trifluoperazine والـ Chlorpromazine والـ Zuclopenthixol: ودول من آثارهم الجانبية الشهيرة الـ EPS و الـ Prolactin elevation، ومع كدا ليهم مميزات وليهم استخدامات مهمة.



المميزات والفروق بينهم:

  • الميزة الأكبر ليهم هي تمنهم الرخيص.

  • الـ Haloperidol و الـ Zuclopenthixol في منهم depot وكمان الـ haloperidol بتتاخد مرة في الشهر، فالـ adherence عليها سهل، والمرضى المستقرين عليها كتير جدًا.

  • الـ Zuclopenthixol depot أحسن في منع الـ relapse من الـ haloperidol depot بس دا على حساب side effect burden أكبر.

  • الـ Chlorpromazine من الـ antipsychotics الـ most sedating فبيكون كويس لو في severe aggression أو severe agitation.

  • الـ Trifluoperazine زي الـ Haloperidol في الـ side effects تقريبًا لكن أقل في الـ akathisia.


العيوب:

  • إن عشان نوصل للـ effect بتاعهم غالبًا بيحصل EPS فبنحتاج نزود anticholinergic ودا بيزود عبء الـ side effects على المريض.

  • بيعملوا prolactin elevation، فبيعملوا sexual dysfunction و بيقللوا الـ bone density على الـ long term زي مجموعة الـ dones.

  • الـ chlorpromazine بيعمل sedation شديد وبيعمل hypotension.


نستخدمهم امتى؟

  • الـ 5 Haloperidol الـ IM من أشهر الحاجات في الـ acute agitation. بس طبعًا بعد محاولات تهدئة المريض من غير دواء. إزاي نتعامل مع المريض الـ agitated عمومًا من هنا.

  • الـ Haloperidol بـ low dose في الـ delirium. بس برده بعد ما نحاول نعرف سببه ونعالج السبب. وإزاي تتعامل مع الـ delerium من البداية من هنا.

  • بنستخدم الـ Haloperidol depot و الـ Zuclopenthixol depot في المرضى الـ non-adherent.

  • الـ chlorpromazine له استخدامات برا الـ psychiatry زي الـ intractable hiccups ودي هي الزغطة اللي بتستمر أكتر من شهر (أنا كاتبها عشان لو شوفتوه مكتوب لحد كدا متستغربوش)، وله استخدامات تانية بس مش مكانها هنا.

  • الـ Zuclopenthixol في منه عضل اسمه 100 Acuphase ودا غير ال Depot، ودا في ناس بتخاف تستخدمه وبيتجنبوه تمامًا وناس تانية بتستخدمه كتير في غير مكانه، فهتكلم عنه شوية عشان نعرف استخدامه الأحسن إزاي..

الـ Acuphase تأثيرها بيستمر حوالي 3 أيام. وبيبدأ تأثيرها الـ sedating يظهر بعد حوالي 4 ساعات وبيوصل لأعلى مستوى له عند حوالي 8 ساعات.


فالمفروض نستخدمها امتى؟

  • للناس اللي عندهم acute psychosis واحتاجوا أكتر من short acting injection سواء haloperidol أو benzodiazepines عشان هما agitated أو aggressive، فإحنا لو مستخدمنهاش هنحتاج نكرر ال haloperidol أو الـ benz كل شوية.


مينفعش نستخدمها امتى؟

  • مينفعش نستخدمها في الـ acute agitation قبل ما نجرب الـ haloperidol و الـ benz ونلاقيهم مش جايبين نتيجة عشان الـ side effects الكتير، وعشان مش هيشتغل غير بعد 4 لـ 8 ساعات، فالمريض مش هيهدى في وقتها وكمان هعرض المريض لآثار جانبية شديدة لمدة يومين أو تلاتة كاملين.

  • لو المريض antipsychotic naive ، أو sensitive للـ EPS، أو عنده مشكلة renal أو liver أو cardiac.


مشاكلها: الـ EPS والـ rigidity وبيحصلوا في معظم اللي بياخدوها.


نرجع لباقي الـ FGAs تاني

نتجنبهم امتى؟

  • في المرضى اللي بيحصلهم EPS. أو حصل لهم قبل كدا.

  • في المرضى اللي عندهم cognitive or mood symptoms عشان تأثيرهم السلبي على الاتنين.


نكتبهم إزاي؟

الـ Haloperidol: الـ usual therapeutic range من 10- 20 مجم في اليوم، والأقراص الموجودة في مصر موجودة بجُرعة 5 مجم.

فيُستحسن نبدأ بالتدريج ونعلى واحدة واحدة بالجرعة، وممكن يتاخد مرة واحدة في اليوم، لكن في الغالب بيتاخد على مرتين في اليوم.


الـ Depot الموجود منه في مصر جُرعته 50 مجم. وبنحسب الجُرعة الـ depot، على إنها 10- 20 ضعف الجُرعة الـ oral، وغالبًا 10 أضعاف. يعني لو مريض بياخد 10 مجم في اليوم oral، هتبقى 10x10 يعني 100 مجم في الشهر لو هنحوله depot، يعني حقنتين depot 50 مجم في الشهر.


الـ depot الـ half life بتاعها 28 يوم، لكن في ناس كتير بتقسم الجُرعة وتديها كل أسبوعين، أنا الحقيقة مُشفتش فرق بين إننا ندي الجُرعة كلها مرة واحدة أو نقسمها كل أسبوعين، فممكن تعمل اللي يريح المريض، لو المريض هيريحه أكتر ياخد الجرعة كلها مرة واحدة في الشهر تمام، لو حابب يقسم الجُرعة على مرتين في الشهر تمام برده.


الحُقنة ال 5 مجم أو الـ immediate release، ممكن نديها كل ساعة عادي، بحيث منعديش الـ maximum dose. الـ maximum dose في maudsley 20 مجم في اليوم، وفي stahl 40 مجم في اليوم.


الـ Chlorpromazine: الـ usual therapeutic range: من 200 لـ 600 مجم في اليوم والحقيقة قليل أوي اللي لسه بيستخدمه كـ antipsychotic، عشان زائد الـ EPS و الـ prolactin elevation بيعمل sedation و hypotension، فأعتقد صعب مريض يكمل عليه كـ maintenance. وغالبًا بيُستخدم في الـ practice للـ sedation. موجود منه أقراص 25 مجم و 100 مجم.

مكتوب إن في منه حُقن بس أنا مشفتهاش خالص (لو حد شافها أو استخدمها ياريت يعرفنا).


الـ Trifluoperazine: الـ usual therapeutic range: من 15 لـ 20 مجم في اليوم.



الـ Zuclopenthixol:

الـ 100 Acuphase منها: ممكن تتاخد كل يومين أو تلاتة. ومينفعش ندي أكتر من 4 منها.

الـ Depot 200 منها: الـ usual therapeutic range بتاعها: حقنة كل أسبوعين، وممكن نوصل لحقنتين كل أسبوعين.


إزاي نعمل لهم monitoring ؟

  • بنعمل تحليل prolactin في البداية، وبعدين بعد 6 شهور، وبعدين كل سنة مرة.

  • بنقيس وزن المريض في البداية وبعد 3 شهور وكل سنة مرة.

  • بنقيس ال fasting glucose في البداية وبعد شهر وبعد 3 شهور وبعدين كل سنة مرة.

  • بنقيس ال blood lipids أو ال (Cholesterol & Triglycerides) في البداية وبعد 3 شهور وبعدين كل سنة. ليه؟ عشان بيعملوا dyslipidemia.

  • بنعمل LFTs في البداية وكل سنة مرة.

  • بنعمل ECG في البداية وكل سنة مرة.


عاوز أضيف حاجة في الآخر:

الكلام اللي فات دا كله في الاختيار لو المريض جاي أول مرة، لكن لو مريض chronic وأخد علاجات كتير، بيكون مهم أوي نعرف هو إتحسن عليه، وكان adherent على إيه؟ ولما وقف العلاج وقفه ليه؟ عشان لو في حاجة اتحسن عليها وكان مستريح عليها نرجعها، لو وقّف حاجة عشان side effect مُعين بنتجنبها ونتجنب الحاجة المشابهة.

ولو مفيش سبب مُعين ومريض non adherent عمومًا، بيكون الأحسن نستخدم depot.


الجزء الأول هنا والجزء التاني هنا والجزء التالت هنا.

يا ريت لو حد عنده إضافة أو تعديل أو تجربة مختلفة عن اللي مكتوب يقول.


المصادر:

The Maudsley Prescribing Guidelines in Psychiatry.

Stahl’s Essential Psychopharmacology.

Stahl’s Essential Psychopharmacology. Prescriber’s guide.


أحدث منشورات

عرض الكل

وصف الأدوية النفسية لمرضى الكبد

إزاي نعرف إن في مشكلة في الكبد الأول؟ وظائف الكبد الـ Abnormal بتبدأ من زيادة 3 أضعاف الطبيعي. يعني الـ ALT و الـ AST الطبيعيين حوالي 50 تقريبًا، فعشان نقول إن وظائف الكبد Abnormal هنحتاج إنها تكون أك

إزاي نوصف الأدوية لكبار السن؟

أولًا: هل في اختلاف في تأثير العلاج على كبار السن أو الـ (Pharmacodynamics)؟ وإيه هو الاختلاف؟ لما بنكبر في السن تحكم جسمنا في الـ Autonomic functions زي ضغط الدم و تنظيم حرارة الجسم بيقل و الـ Recept

Post: Blog2_Post
bottom of page