top of page

إزاي تتعامل مع ال Delirium ؟


إيه هو ال Delirium أصلًا؟

ال Delirium دا من الحاجات الطارئة اللي أعراضها متشابهة مع أمراض نفسية لكن سببها medical condition واللي غالبًا هتشوفها وانت في المستشفى.


إيه هي خطورة ال Delirium ؟

لو المريض اتساب ممكن يدخل في coma أو يحصله تشنجات أو يموت.


طيب إزاي تعرف إن المريض اللي قُدامك دا عنده Delirium ؟

أول حاجة بتلاقي المريض مدروخ: فبتسأله: انت عارف انت فين؟ عارف إحنا بالليل ولا بالنهار؟ عارف أنا مين أو عارف مين التمريض؟ عشان المريض بيكون disoriented to time, place and person.


تاني حاجة هتلاقي المريض ال conscious level بتاعه واقع وبيتغير، يني هتلاقيه مدروخ ومش فايق وممكن مُغمى عليه تمامًا، بس غالبًا بيكون مدروخ.


الحاجة التالتة:ممكن تلاقي hallucinatory reactions ، وغالبًا بتكون على visual hallucinations ، يعني هتلاقي المريض بيتفاعل مع هلاوس بصرية، (شفت مريض مرة مثلًا كإنه ماسك كباية شاي وبيشربها بإيده، مريض تاني كان بيكلم أخوه اللي واقف جوا الدولاب).

أهم حاجة إن الأعراض دي تكون بدأت بسرعة ومن قريب يعني خلال دقايق أو ساعات.

طيب هتعمل إيه بعد ما تتأكد إن المريض دا عنده Delirium ؟


أول حاجة : Vital Signs، قيس الضغط والحرارة والنبض. ليه؟ عشان عيانين كتير بتبقى المشكلة الأساسية إرتفاع حرارة وغالبًا من UTI أو Chest infection ودا شائع في ال old age. ولو كدا عالج بخافض للحرارة وابدأ مضادات حيوية أو اعرض باطنة وهو يعالج. ولو تقدر تعمل Urine analysis بعدها يبقى كويس.


إعمل Random Blood Sugar، وشوف السكر بتاعه عامل إيه. عشان تستبعد ال hypoglycemia أو ال Diabetic ketoacidosis، كلنا عارفين إن كتير من مضادات الفصام بيزود السكر وبيعمل metabolic syndrome.


بص على ال skin و mucous membrane عشان ال Dehydration.(في عيّان في مرة دخل في Delirium بسبب الجفاف ومُجرد ما اتعلقله محلول ملح فاق على طول.)


لو مفيش أي حاجة من دول؟

بص على الأدوية عشان في حاجات من أدويتنا بتسبب ال delirium أو بتزوده، فلو لقيت حاجة منها وقفها زي:

أشهر حاجة من أدويتنا هي ال Anticholinergics و ال Benzodiazepines و ال Non-benzodiazepines.

اللي كمان ممكن يعمل كدا ال Tricyclic antidepressants عشان ال Anticholinergic effect بتاعتهم.

الحاجتين التانيين المشهورين H2 Blockers و ال Corticosteroids.

وال polypharmacy أو الأدوية الكتير ممكن تعمل Delirium


إيه الأدوية اللي ممكن تديها في ال Delirium؟

ممكن تدي Haloperidol ومكتوب في مودزلي إن الجرعة 0.5 ل 1 عضل، بس اللي أنا شفته في البراكتس نص أمبول أو أمبول هالوبيريدول 5 عضل. (ولو حد جرّب جرعة 0.5 أو 1 دي والمريض اتحسن عليها يا ريت يعرفنا)


إوعي تدي أي Benzodiazepines ودا خطأ شائع وناس كتير بتعمله وبيخلي الحالة تسوء فاوعي تعمل كدا.

الحالة الوحيدة اللي ممكن تدي فيها Benzodiazepines : لو ال delirium دا حصل نتيجة withdrawal of alcohol or benzodiazepines.


لو عملت كل دا ومفيش نتيجة؟

هتطلب head CT أو Brain MRI

وتعمل عرض على الأخصائي.

المصادر:

First Aid for the Psychiatry Clerkship.

The Maudsley Prescribing Guidelines in Psychiatry.


أحدث منشورات

عرض الكل

وصف الأدوية النفسية لمرضى الكبد

إزاي نعرف إن في مشكلة في الكبد الأول؟ وظائف الكبد الـ Abnormal بتبدأ من زيادة 3 أضعاف الطبيعي. يعني الـ ALT و الـ AST الطبيعيين حوالي 50 تقريبًا، فعشان نقول إن وظائف الكبد Abnormal هنحتاج إنها تكون أك

إزاي نوصف الأدوية لكبار السن؟

أولًا: هل في اختلاف في تأثير العلاج على كبار السن أو الـ (Pharmacodynamics)؟ وإيه هو الاختلاف؟ لما بنكبر في السن تحكم جسمنا في الـ Autonomic functions زي ضغط الدم و تنظيم حرارة الجسم بيقل و الـ Recept

Post: Blog2_Post
bottom of page