top of page

الحاجات المهمة في النمو من سن سنة ل 3 سنين أو الـ Toddler period

هنا الطفل بيبدأ يكتسب قُدرات حركية وعاطفية ومعرفية كتير زي إنه بيبدأ يقف وهو مسنود وبيبدأ يتعلم المشي لوحده ويبدأ يقول لأ (الأطفال غالبًا بتبدأ تقول لأ قبل ما تقول آه) وبيبدأ يتعلم كلمات وبيبدأ يعبر عن الحب بالابتسام والأحضان والتقبيل وفي نفس الوقت بيقدر يعبر عن الاعتراض بإنه يصرخ أو يضرب أو يعض أو يضرب برجله.


التعاطف أو الـ Empathy بيبدأ يظهر في الوقت دا في صورة إن الأطفال بيبدأوا يعرفوا إن الآخر له رغبات ومشاعر مُختلفة وبيحب حاجات مُختلفة ومساعدة الآخرين أو الـ Altruism بيبدأ يظهر برده (ودي حاجة فطرية وجميلة - الطفل لو شاف شخص تاني محتاج مساعدة بيحاول يساعده)


النمو الجنسي للأطفال:


الأطفال من ميلادهم بيتعاملوا وبيلبسوا وبيكون مُتوقع منهم حاجات مُختلفة بُناءً على هما ذكور ولا إناث. ومن خلال التقليد والمُلاحظة والثواب والعقاب بيعملوا السلوكيات اللي ثقافتهم وبيئتهم شايفاها مُناسبة لجنسهم.


في السن دا الأطفال بيبدأ يكون عندهم فضول تجاه أعضائهم الجنسية. لما الفضول دا يتشاف إنه صحي ويترد على أسئلة الطفل عن الجنس بردود مُناسبة لسنه، الطفل بيكون مرتاح مع فضوله الجنسي، لكن لما الطفل يحس بالرفض لما يعبّر عن فضوله، ولما يسأل الأسئلة دي يتقاله عيب ويحس إنه من المُحرمات السؤال والكلام في الموضوع ممكن يحس بالخزي ويكون مش مرتاح مع فضوله.


الهوية الجنسية أو الجندرية أو الـ Gender Identity: (دي معناها الشخص شايف نفسه إيه ذكر ولا أنثي ولا غير كدا)


الطفل بيبدأ يشوف نفسه ذكر أو أنثى عند سن 18 شهر وغالبًا الرؤية دي بتثبت عند سن سنتين ونص ل 3 سنين. والهوية الجنسية بتتحدد بُناء على تفاعل الجينات مع البيئة. (سمعت عن مريض اتولد بأعضاء مُبهمة وكروموسوماته XX يعني كرومسومات أنثي لكن هو اتربى على إنه راجل والمجتمع عامله على إنه راجل. هو كان شايف هويته إنه راجل ومكنش عاوز يتخلى عن هويته دي.)


الدور الاجتماعي أو الـ Gender Role: (ودا معناه السلوك اللي المجتمع بيشوف إنه مناسب للجنس)


وهنا بيكون في اختلافات كبيرة وتوقعات مجتمعية كبيرة حسب الثقافة والمُجتمع والبيئة اللي الشخص نشأ فيهم. لإنه بيكون في توقعات مُختلفة من الذكور والإناث في إنهم ممكن يلعبوا بإيه ومع مين. نغمة صوتهم تبقى عاملة إزاي. طريقة كلامهم تكون إزاي. تعبيرهم عن مشاعرهم يكون إزاي. طريقة لبسهم تكون إزاي. لكن مع كدا التعميم ممكن، يعني الأولاد بيميلوا للعب العنيف أكتر من البنات. الأمهات بتتكلم أكتر مع البنات أكتر من الأولاد.


التدريب على استخدام الحمّام أو الـ Toilet training:


الأطفال بيتحكموا في البول أثناء النهار عند سن سنتين ونص غالبًا وأثناء النوم عند سن 4 سنين. وطُرق التدريب على استخدام الحمّام ممكن تكون دلالة على طريقة الأهل في تأديب وتدريب الطفل عامةً.


صعوبات التربية:


في المرحلة الأولى اللي هي من الولادة لسن سنة ونصف بيكون دور الآباء والأمهات الأكبر هو تلبية احتياجات الطفل بحساسية واستمرارية. هنا دا بيكون مهم برده لكن الدور الأكبر هنا هو وضع حدود وتشجيع الطفل للاعتماد على نفسه بالتدريج والاستكشاف والسماح له بالتعلم من أخطائه ومساعدته في الحاجات اللي ميقدرش عليها.


المرحلة دي صعوبتها على الأم بتكون بإن كان في كائن مُعتمد عليها تمامًا في حياته ومُرتبط بيها جدًا وبعدين بيبدأ ينفصل شوية وبيبدأ يحاول يعتمد على نفسه شوية وبيبدأ يقول "لأ". فأوقات في أمهات بتحاول توقف الاستكشاف وبتزعل من بداية الاستقلال دا وتحاول تأخره سواء بوعي أو بدون وعي بالخوف الزايد على الطفل ومنعه من الاستكشاف.

المصادر:

Kaplan Sadock’s Synopsis of Psychiatry

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3088085/

https://www.apa.org/education-career/guide/paths/alison-gopnik


المنشورات الأخيرة

إظهار الكل

نمط التعلق المُشوش أو غير المنتظم أو الـ Disorganized Attachment: الصدمات والفقد وجروحهم الباقية هنا رموز التعلق خلقوا تجربة مخيفة عند الطفل سواء هما نفسهم كانوا خايفين أو كانوا مُخيفين. يعني مثلًا ال

علاقة الإنسان بالآخرين تُصبح جُزءًا من علاقته بنفسه. بيتر هوبسون إيه هي آثار أنماط التعلق أو علاقة الطفل برموز التعلق بتوعه؟ مُلخص الدراسات بيقول إن نمط التعلق اللي بيتلاحظ على الطفل في سن سنة متطابق

هتكلم انهارده عن: إيه هي سلوكيات التعلق؟ وإيه هي أنماط التعلق؟ وإيه هي أهميته؟ إيه هي سلوكيات التعلق؟ في 3 سلوكيات فطرية أساسية بنتولد بيهم خاصين بالتعلق في علاقتنا بالأم أو بمُقدم الرعاية أو خلينا نس

Post: Blog2_Post
bottom of page