top of page

الأخطاء الشائعة والعلاج الأنسب لل Acute mania



عاوز أتكلم عن حاجة شائعة جدًا بنشوفها في البراكتس كل يوم، لكن مع كدا في أخطاء شائعة بنُقع فيها كتير وأنا أول واحد بقع فيها:

هتكلم عن العلاج الدوائي لنوبة الهوس اللي محتاجة دخول مستشفى أو ال pharmacological management of manic episode:

هقول الجايدلاينز بتقول إيه و اللي أنا بشوفه بيحصل في الواقع إيه، والسبب ما بين الاختلاف بين الجايدلاينز واللي بيحصل إيه وليه، وهل ممكن نمشي حسب الجايدلاينز ونجيب نتيجة سريعة؟


طيب إيه هي الجايدلاينز لل manic episode ؟

Antipsychotic or Valproate or Lithium and if response is inadequate or faster action is needed, combine an antipsychotic with Lithium or Valproate +/- Benzodiazepines.


يعني ممكن تجمع بين الفالبرويت أو الليثيوم و أنتي سيكوتك في ال mania ولو احتجت ممكن تضيف benzodiazepines.


طيب إحنا كلنا عارفين إيه اللي بيحصل في الواقع (ممكن يتكتب 2 أو 3 antipsychotics) مع الmood stabilizer، وأنا كنت بعمل كدا للأسف، فتعالى نشوف إزاي في حاجات لو استخدمناها كويس وعملنا optimization ليها مش هنحتاج لأكتر من antipsychotic واحد.


تعالى نشوف إزاي ن optimize ال mood stabilizers الأول:

أول حاجة ال valproate:

اللي بشوفه إنه دايمًا بيتكتب مرتين في اليوم بجرعة 500، يعني 1000 مجم في اليوم، ولو حد زوّد بيكتبه بجرعة 1500 مجم، فهل دا صح أو كافي؟

الجايدلاينز بتقول إنك ممكن تديه بجرعة 20 - 30 مجم لكل كجم في اليوم من الأول ك loading dose، يعني لو مريض 80 كيلو تقريبًا. لو حسبنا على الجُرعة الأقل هيكون 20x80 يعني 1600، يعني بجرعة 1500 في اليوم ودي هتبدأ بيها، ولو حسبنا على الجزء الأعلى من ال recommended dose: يعني 30*80 يعني 2400، يعني ممكن توصل ل 2000 في اليوم لو انت عاوز استجابة سريعة.


في حاجة تانية خاصة بال Valproate مُتاحة في أماكن وأماكن، إن ممكن نقيس مستواه في الدم، ودا مُتاح في بعض المستشفيات الحكومية (مُتاح في بورسعيد). وممكن من مستواه نعرف إحنا ماشيين بجُرعة مظبوطة ولا لا، يعني في دراسات بتقول إن مستواه لما يكون أقل من 55 في وقت ال acute mania تأثيره بيكون زي تأثير ال placebo يعني مالوش أي تأثير.

وإن عشان تاخد أحسن تأثير منه، هتكون عاوز مستواه يوصل لأكتر من 94. (بأكّد إن دا وقت ال acute mania). أمّا في ال maintanance مش معروف المفروض مستواه في الدم يكون كام وممكن يكون أكتر من 50.

(في تحاليل لازم تعملها قبل ما تكتبه وخاصةً لو هتكتب loading dose كدا، زي ال CBC و ال LFTs، ويُستحستن تعرف وزن المريض عشان الاستخدام على المدى الطويل، ودول بيتعملوا كروتين في المستشفيات، والمفروض التحاليل تُكرر كل 6 شهور)

(وياريت تعرفونا تجاربكم مع ال valproate في ال acute mania، ولو بتعملوا تحليل مستواه في الدم، بتاحظوا استجابة كويسة عند plasma level كام؟ أو عند جُرعة كام؟)


الحاجة التانية اللي بشوف استخدامها مش optimized، والناس مش بتستخدمها كفاية في ال acute mania هي ال benzodiazepines:

يعني مثلًا ممكن توصل بال clonazepam : ل 8 مجم.

فلو عاوز تقلل ال agitation وتعمل sedation كويس، اللي هو غالبًا بيبقى السبب الأساسي للبولي فارما معاك أوبشن زي دا كويس جدًا. وهتبقى حاجة شورت تيرم وهتسحبها لما المريض يبدأ يهدى ومش هتعمل side effects على المريض على المدى البعيد، وهتبقى عارف كويس لما تشوف نتيجة، النتيجة دي جت من أنهي علاج.


تعالى نشوف ال Lithium:

ال Lithium فعلًا متقدرش تعلى بالجُرعة بسرعة، وهتحتاج تتأكد إن المريض هياخد العلاج على اللونج تيرم كمان، فآخرك تبدأ ب 800 مجم، وتعمل تحليل لمستواه بعد بدايته ب 7 أيام، وعشان تعلى بالجرعة لازم تحليل بعد 7 أيام من كل تغيير. والمفروض نوصل بمستواه في وقت ال acute mania من 0.8 ل 1، وممكن توصل ل 1.2 حسب maudsley، و stahl كاتب إنه ممكن توصل ل 1.5. بس أعتقد 1.5 دا خطر. فأحيانًا هتحتاج تبدأ بيه حتى لو عاوز نتيجة سريعة خاصةً لو كانت مريضة في ال child bearing period.


(تحاليل الليثيوم برده قبل ما تبدؤه هي ال TFTs & KFTs. ويُستحسن برده تعرف وزن المريض قبل ما تبدأ، والتحاليل دي المفروض تتعمل كل 6 شهور+ تحليل مستوى الليثيوم)


طيب نختار إيه Antipsychotic في acute mania ؟

في ناس مُتخيلة إن إحنا بنكتب ال antipsychotic عشان ال psychotic features مع ال mania، لكن ال antipsychotics ليهم تأثير مُضاد للقلق، ومثبت للمزاج، ومُنوم وأحيانًا مُضاد للاكتئاب.


هل ممكن ندي FGA أو المشهورين بال typial في ال acute mania؟ يُفضل لأ، ليه؟

عشان استخدامهم على المدى الطويل في ارتباط بينه وبين الاكتئاب، فيستحسن لا. ولو ضروري يُفضل short term.

طيب نكتب إيه؟

أكتر ال studies معمولة على دول: (Olanzapine, Risperidone, Quetiapine, Aripiprazole & Asenapine)

و in practice، يُفضل تكتب حاجة من آثارها الجانبية ال sedation، زي ال olanzapine أو ال quetiapine أو ال risperidone ) عشان تقلل الجُرعة اللي انت محتاجها من البينز. (دا رأي شخصي)


هل ممكن نكتب ال clozapine ؟

يُفضل نخليه لل refractory mania.


كتير بنشوف مرضى في manic episode وبيكون في comorbid substance use، فهل نستخدم ال benzodiazepines معاهم؟


في ناس بتفضل إنه لا، وهنا بتستخدم another antipsychotic ب sedating dose زي ال quetiapine مثلًا. (دا off-label use)


في ناس تانية بتستخدم benzodiazepines عادي وبتقول إن المريض عندنا في المستشفى وتحت تحكمنا وإحنا اللي هندي الجُرعة وإحنا اللي هنوقفها، فإيه رأيكم؟

فالملخص: أعتقد لو كتبت ال valproate أو ال lithium بجرعة كافية، واخترت antipsychotic بيعمل sedation كويس، وضفت benzodiazepine حسب الشدة، مش هتحتاج أكتر من antipsychotic واحد، لكن اللي بشوفه بيحصل واللي أنا كنت بعمله إني بكتب sub-therapeutic dose من ال lithium أو ال valproate ومش بكتب benzodiazepines ، وأكتب أكتر من antipsychotic، وممكن كمان مع البولي فارما دي مشوفش النتيجة المتوقعة.


ملحوظة: الكلام دا بينطبق على استخدام الأدوية البراندات أو ال generics الكويسة، لإن في أدوية كتير في السوق تأثيرها ضعيف جدًا.

وياريت تشاركونا برأيكم وتفضيلاتكم في ال acute mania. ولو حد عنده رأي مُختلف أو تجربة مُختلفة يا ريت يشاركنا بيها برده.

المصدر:

The Maudsley Prescribing Guidelines in Psychiatry.


المنشورات الأخيرة

إظهار الكل

إزاي نعرف إن في مشكلة في الكبد الأول؟ وظائف الكبد الـ Abnormal بتبدأ من زيادة 3 أضعاف الطبيعي. يعني الـ ALT و الـ AST الطبيعيين حوالي 50 تقريبًا، فعشان نقول إن وظائف الكبد Abnormal هنحتاج إنها تكون أك

أولًا: هل في اختلاف في تأثير العلاج على كبار السن أو الـ (Pharmacodynamics)؟ وإيه هو الاختلاف؟ لما بنكبر في السن تحكم جسمنا في الـ Autonomic functions زي ضغط الدم و تنظيم حرارة الجسم بيقل و الـ Recept

Post: Blog2_Post
bottom of page