top of page

إزاي نتعامل مع ال Bipolar depression ؟


مريض ال bipolar depression من المرضى ال challenging شوية، فإزاي نظبط علاجه؟


الأول: إزاي نعرف إن المريض اللي قدامنا عنده bipolar ولا unipolar depression؟

لازم مع كل مريض جاي باكتئاب نستبعد حدوث نوبات mania أو hypomania قبل كدا. خاصةً إن ال hypomania ممكن تعدي من غير ملاحظة ولا علاج لإن المريض بيكون مزاجه حلو و productive والدنيا تمام. (يعني شُفت مرة مريض عنده 45 سنة بتجيله نوبات hypomania متكررة من وهو عنده 20 سنة وأحيانًا نوبات اكتئاب) والراجل functioning وناجح جدًا. وأول treatment seeking له كان لما دخل في manic episode عند 45 سنة. فتخيل دا لو كان جه في نوبة اكتئاب ومستبعدتش حدوث نوبات mania أو hypomania؟

هتكتب antidepressant والمريض ممكن يدخل في mania أو ميتحسنش خالص.


الحاجة الأساسية التانية: إنه لازم نعمل تقييم كامل للإنتحار ودا من أهم الحاجات هنا لإن الدراسات بتقول إن 15% من مرضى Bipolar depression بيحاولوا ينتحروا.


الحاجة التالتة: لازم نسأل على التاريخ المرضي في العيلة، لإن وجود نوبات mania أو hypomania عند حد من العيلة هيعلي إحتمالية إن اللي قدامك بايبولار مش يونيبولار.


طيب هل لو المريض جاي من أول episode عنده depression ومفيش أي تاريخ مرضي ل mania أو hypomania ولا تاريخ عائلي. هل في أعراض تخلينا نقول إن دي ممكن تكون bipolar depression؟

البايبولار ديبريشن بيكون أسرع في ال onset وبيتكرر أكتر وبيكون أشد وأقصر في المدة ومصاحب أكتر ب delusions ومعاه atypical features أكتر زي النوم الكتير والأكل الكتير.

وجود الحاجات دي مش بتجزم إن دا bipolar depression لكن بيزود إحتمالية إنه يكون bipolar depression. فنبقى عاملين المتابعة بتاعته أقرب (يعني كل أسبوع، عشان لو ظهر أعراض Mania أو Hypomania نغيّر الخطة العلاجية)


طيب إحنا اتأكدنا إن المريض دا bipolar depression العلاج هيكون عبارة عن إيه؟

ال NICE guidelines بتقول:

1st line: Olanzapine+fluoxetine.

Dose: 6 Olanzapine+25 Fluoxetine

Or 12 mg Olanzapine + 50 mg Fluoxetine.


وفي علاج في مصر جامع بين الاتنين في كبسولة واحدة فبيسهل عليك وعلى المريض.


ولو مش عاوز تكتب ال combination، وعاوز تعمل ال combination دا بنفسك (خاصة إنه مش مُتاح في المستشفيات الحكومية) فعادي ممكن تكتب أولانزابين 5 مع فلوكستين 20. أو 10 أولانزابين مع 50 فلوكستين. (أنا الحقيقة مبيجيليش الجُرأة أكتب أكتر من فلوكستين 20 في مريض Bipolar depression) فلو ليكم تجارب مُختلفة يا ريت تعرفونا.


ليه دول ال first line ؟

في 3 meta-analysis كلهم نتيجتهم إن أحسن تأثير على ال bipolar depression كان لل combination دا مع بعض.

الحاجة التانية ك first line هي ال Quetiapine لوحده بجرعة 300 و 600.


طيب ال 2nd line إيه؟

ال lamotrigine: وجرعة ال lamotrigine من 50 ل 200. وعشان تكون في الأمان لازم نعلى بالجُرعة واحدة واحدة (titration). وهحط صورة في الكومنتات بتلخّص إزاي نعلى بجُرعة ال lamotrigine. وعمومًا إحنا نقدر خلال 6 أسابيع نوصل ل 200.

المشكلة في ال Lamotrigine حاجتين.

الأولى: ال slow titration و التانية إنه مش بيقلل حدوث ال mania. فهتضيف حاجة عشان تمنع حدوث ال mania أو ال hypomania على المدى البعيد. وفي دراسة اتعملت بتقول إن إضافة ال quetiapine بيحسن ال efficacy جدًا في ال bipolar depression. فممكن الجمع بين ال lamotrigine + quetiapine يكون حاجة كويسة جدًا.


في مؤسسة اسمها ال BAP أو ال British Association of Psychopharmacology حاطة ال lurasidone ك first line هو أو ال lamotrigine. (ود. هشام رامي بيقول إن ال lurasidone بجُرعة 80 very effective في ال bipolar depression ) لكن لازم يتاخد مع الأكل والأكل يكون على الأقل 350 سُعر، يعني رغيف مع جبنة مثلًا أو رغيف مع 3 بيضات، لإن امتصاصه ممكن يقل ل 50% لو اتاخد على معدة فاضية.


اللي بعمله عمومًا إني بخيّر المريض وبقوله الاختيارات وأقوله مميزات وعيوب كل اختيار. يعني مريضة في مرة كنت بخيرها ما بين الاختيارات دي، وقالتلي متدينيش حاجة ممكن تزود الوزن حتى لو التأثير هيتأخر واختارت ال lamotrigine عشان كانت عاملة دايت ونزلت في الوزن ومش عاوزة تزيد في الوزن تاني. أحيانًا في مرضى بتقولك: اللي تشوفه يا دكتور. فبقولهم أنا اخترت كذا عشان كذا.


في مدرسة بتقول نتجنب مضادات الاكتئاب في ال bipolar تمامًا، حتى لو مع umbrella من الأولانزابين أو mood stabilizer عشان بتخلي course المرض يسوء وممكن تزود عدد ال episodes. أعتقد د أحمد عيد الأجهوري كان اتكلم في الموضوع دا قبل كدا وهو اللي ممكن يفيدنا. وفي جزء من الناس دي بتضيف ال modafinil مع ال mood stabilizer في ال bipolar depression عشان يشتغل على fatigue وفي نفس الوقت مش هيأثر على ال course. (اللي قرأته إن دا بيحصل مع ال older antidepressants زي ال TCAs، والدليل على حدوث دا مع ال SSRIs قليل أو مش موجود) فلو حد له رأي مُختلف أو تجربة مُختلفة يا ريت يعرفنا.


الملخص:

1st line: Olanzapine + fluoxetine. Or Quetiapine.

2nd line: Lamotrigine.

وياريت تعرفونا تجاربكم عمومًا مع ال bipolar depression وإيه الأدوية المُفضلة بالنسبالكم.

المصدر:

The Maudsley Prescribing Guidelines.

Stahl’s Essential Psychopharmacology. Prescriber’s Guide.

https://www.researchgate.net/.../329343231...


المنشورات الأخيرة

إظهار الكل

إزاي نعرف إن في مشكلة في الكبد الأول؟ وظائف الكبد الـ Abnormal بتبدأ من زيادة 3 أضعاف الطبيعي. يعني الـ ALT و الـ AST الطبيعيين حوالي 50 تقريبًا، فعشان نقول إن وظائف الكبد Abnormal هنحتاج إنها تكون أك

أولًا: هل في اختلاف في تأثير العلاج على كبار السن أو الـ (Pharmacodynamics)؟ وإيه هو الاختلاف؟ لما بنكبر في السن تحكم جسمنا في الـ Autonomic functions زي ضغط الدم و تنظيم حرارة الجسم بيقل و الـ Recept

Post: Blog2_Post
bottom of page