top of page

إزاي تواجه المريض لو بيكدب عليك أو مخبي عليك حاجات وتواجهه امتى؟


إيه هي المواجهة أصلًا: هي الإشارة لحاجة محتاجة إيضاح، يعني مثلًا المريض قالك إنه مبيتعصبش والأهل بيقولوا إنه كسّر البيت. فهنا في تناقض فانت عاوز تستوضح إيه اللي حصل فعلًا وليه في تناقض في الكلام وليه المريض بيخبي لو الأهل صح، فالمواجهة مش إظهار غضب ولا هي استجواب.


المواجهة عمومًا عمرها ما بتكون مريحة للمريض حتى لو اتعملت بأحسن شكل. وعشان كدا قبل ما تواجه لازم تسأل نفسك هل المواجهة دي مهمة للتشخيص أو الخطة العلاجية؟ ولو مهمة أعمل المواجهة دي امتى؟ (يعني مثلًا مريضة مشكلتها الأساسية هي القلق وجايّة عشان القلق وآثاره عليها. في التاريخ المرضي بتاعها بتقول إنها كانت بترجّع بعد كل أكل. هي اللي بتحط صباعها في بوقها وبترجع في الحمام، عشان بتحس إن بطنها تقيلة بعد الأكل، ومعندهاش أي مشكلة في صورتها عن جسمها بالعكس هي شايفة إنها خاسة وعاوزة تزيد شوية في الوزن، وعملت دا في فترة كان زواجها مُهدد ولما عملت كدا أخدت الاهتمام والمشكلة دي غطّت على مشكلة تانية هي كانت خايفة تُكتشف. المريضة وزنها كويس وممكن تكون أوفر ويت كمان. بتقول إن الموضوع مستمر لحد دلوقتي بس ممكن تاكل زبادي أو فاكهة أو حاجة خفيفة ومترجعش بس المشكلة دي مش مضايقاها ولا هي مضايقة حد حواليها(دلوقتي) وإنها مش جاية عشان المشكلة دي. هل المريضة دي مهم تواجهها بالتناقض ما بين كلامها ووزنها في أول إنترفيو؟)


الأساس إنه يُستحسن في أول إنترفيو إنك تتجنب المواجهة تمامًا إلا لو لحاجة لا غني عنها في التشخيص أو العلاج لإن محدش هيحب حد غريب يشاور له على التناقضات في كلامه. ودا ممكن يأثر على تعاون المريض في بقية الإنترفيو. ولو قررت إن المواجهة مهمة وعاوز تواجه في أول إنترفيو، خلي المواجهة في الآخر عشان علاقتك بالمريض تكون بقت أقوي وعشان تبقى خلصت الهيستوري تيكنج.


طيب، نواجه إزاي بقى عشان نخلى المواجهة تضايق المريض بشكل أقل؟

مثلًا المريض العصبي اللي وانت كلمته مقلكش أي حاجة عن العصبية وأهله بيشتكوا إنه مندفع وكسّر حاجات كتير في البيت.

هنقول مثلًا: في حاجة أنا مش فاهمها، انت قلتلي إن انت مش عصبي لكن والدك بيقول إنك عصبي ومندفع وكسّرت كذا وكذا في البيت، فممكن توضحلي الموضوع أكتر؟ (فانت هنا في حاجة انت مش فاهمها كويس، ومتهمتش المريض بأي شكل، وسألت سؤال مفتوح إجابته مش بآه أو لا(عشان الأسئلة المغلقة اللي إجابتها بآه أو لأ بتحط المريض في خانة يا إما صادق يا إما كاذب، وانت عاوز تفهم فعلًا إيه اللي حصل)


يا ريت تكلمونا عن خبراتكم مع المواجهة. لما بتواجهوا بتواجهوا إزاي؟ ورد فعل المريض بيكون إيه؟ هل المواجهة أثّرت على الرابور قبل كدا معاكم؟

المصدر: The First Interview, James Morrison.


المنشورات الأخيرة

إظهار الكل

في المكان الذي أتيت منه.. عندما يسأل أحدنا سؤالًا مثيرًا ننحني له. جوستيان جاردر الأسئلة سلاح ذو حدين. ممكن تبقى هي الأنسب في وقت مُعين ومع مريض مُعين وممكن تبقى أكتر حاجة مُعطلة في وقت تاني ومع حد تا

Post: Blog2_Post
bottom of page