top of page

إيه هي أهداف وأساسيات الإنترفيو (الجزء الأول)

كان في استجواب اتوزع على الناس اللي شغالين في مجال الصحة النفسية واتسألوا إيه هي أهم مهارة لازم العامل بالمجال يعرفها كويس: وكانت مهارة الإنترفيو أو عمل مقابلة مع المريض هي المهارة الأعلى في التقييم من 32 مهارة.


فأيام ما كنت مهتم بالتخصص في بداية الامتياز كان معايا أجندة صغيرة كنت بسجل فيها الأسئلة اللي أساتذتي بيسألوها في العيادة وأقرأ بعدها عن أعراض المرض وكنت مُتخيل وقتها إن هو دا هدف الإنترفيو: أسئلة بتسألها للعيان عشان تعرف التشخيص.

محدش فهمني وقتها إيه هي أهمية الإنترفيو وإيه هي أهدافه، فأنا هحاول أكتب اللي نفسي كنت أسمعه وقتها:


أهداف الإنترفيو الأساسية هي الآتي:

  • إنك تجيب أكبر كمية من المعلومات اللي ليها علاقة بالتشخيص والخطة العلاجية وحط كذا خط تحت الخطة العلاجية.

  • تعمل دا في أقصر وقت ممكن.

  • بحيث حرصك على المعلومات ومحاولتك لعمل دا في وقت قصير ميأثرش على العلاقة بينك وبين المريض.

إيه هي أساسيات الإنترفيو؟

  • لازم تعرف نفسك في بداية الإنترفيو، خاصة إنك بتعمل الإنترفيو دا في القسم أو العيادة ومحدش يعرفك ولا جاي على إسمك مخصوص، عرّف المريض الوقت اللي انت هتقعده معاه خاصةً لو وقت محدود( جاتلي مريضة العيادة وكانت قلقانة جدًا وبتحاول تتكلم بسرعة، فأنا قلتلها شكلك قلقانة وملاحظ إنك بتتكلمي بسرعة، في حاجة قلقاكي؟ قالتلي أصل أنا رُحت لدكتور قبلك وكان الكشف بتاعه 10 دقايق فخايفة مقولش كل الحاجات المهمة، فمُجرد ما عرفتها إن الكشف ساعة إلا رُبع بدأت تهدى)

  • هل لبسك هيأثر على المريض؟ آه، في دراسة اتعملت ولقت إن المريض بيثق في الدكتور اللي لابس فورمال أكتر واللي لابس بالطو أبيض -مبحبش ألبسه والله- وبيمشوا على رأيه أكتر. فلبس الكاجوال مهما كنا بنحبه ممكن يخلي المريض ميثقش فيك أوي، خاصةً إن شكلك صُغير كمان.

  • أعمل إيه مع أهل المريض اللي داخلين معاه؟ الأساس إنك تقعد مع المريض لوحده الأول، وتقول للأهل، هقعد معاكم بعده. بس أحيانًا بتضطر تناديلهم بسرعة وتقعد معاهم لو المريض أعراضه شديدة والإنترفيو معاه هيضيع الوقت، زي مريض متهيج جدًا مثلًا، أو مريض زهايمر وحالته شديدة فمش عارف تاخد منه معلومات.

  • المكان: مش هتكلم فيه كتير عشان انت حد لسه بادىء ملكش سيطرة على المكان أوي. بس أساسي هات مناديل وتكون قريبة من المريض. (مرة مريضة عيّطت ودموع وسح ومناخيرها سالت ومكنش في مناديل والموضوع شكله مكنش لطيف خالص، ومقرر من وقتها إن لازم يبقى في مناديل جنبي)

  • هتكلم عن حاجة لسه بادىء أعملها من قريب: وهي إنك تاخد نوتس عن المريض في نوت أو أجندة خاصة بيك. عُمرك ما هتفتكر كل حاجة مهمة وهتنسى، وهتفرق كتير إنك لما تقابل المريض مرة تانية تكون فاكر الحاجات المهمة عنه. وهتبقى حاجة ترجعلها لو انت متردد في التشخيص أو هتاخد رأي حد في المريض بعد كدا.

  • إبدأ دايمًا بسؤال عام أو Open-ended: زي ممكن تحكيلي إيه اللي حصل خلاك تيجي انهارده؟


المصدر: The First Interview, James Morrison.




المنشورات الأخيرة

إظهار الكل

في المكان الذي أتيت منه.. عندما يسأل أحدنا سؤالًا مثيرًا ننحني له. جوستيان جاردر الأسئلة سلاح ذو حدين. ممكن تبقى هي الأنسب في وقت مُعين ومع مريض مُعين وممكن تبقى أكتر حاجة مُعطلة في وقت تاني ومع حد تا

Post: Blog2_Post
bottom of page