top of page

أساسيات وأخطاء شائعة في تشخيص الـ Psychosis


في بداية شُغلنا بنبقى مش عارفين أثر تشخيص ال schizophrenia على المريض والأهل، لإن التشخيص دا معناه إن المرض مُزمن وغالبًا المريض مش هيرجع لطبيعته، وغالبًا هيكون في مشكلة وظيفية وشغله هيتأثر بدرجة كبيرة، وهيحتاج ياخد العلاج طول العمر. فممكن نتسرع في إننا نقول للمريض أو الأهل إن المريض عنده Schizophrenia لمُجرد إن عنده Psychosis. فلازم نعرف كويس أوي ال differential diagnosis بتاع ال Psychosis، وإيه هي ال criteria بتاعة كل مرض، ونبقى عارفين إن ال Psychosis إحتمال كبير يكون عرض ولازم ندور على المرض اللي وراه.


أول حاجة إيه الفرق بين ال Psychosis و ال Schizophrenia؟

ال Psychosis: وجود عرض واحد بس على الأقل من ال 5 أعراض الجايين.

ال Schizophrenia: عرضين من ال5 + مدة 6 شهور على الأقل + واحد من العرضين لازم يكون من أول 3.

إيه هما ال 5 أعراض؟

1- Delusions.

2- Hallucinations

3- Disorganized Speech.

4- Disorganized behavior.

5- Negative Symptoms.


هل لازم العرضين دول يكونوا موجودين طول ال 6 شهور؟

لا، ممكن يكونوا موجودين لمدة شهر واحد، بس ال 5 شهور الباقيين فيهم ال prodroma لل schizophrenia، في ناس بتقول على ال Prodroma إنها Soft signs of schizophrenia، عشان كدا مهم نعرف إيه هي ال soft signs عشان التشخيص، أو عشان لو قابلناها قبل ما ال hard signs (ال 5 أعراض) تظهر نعرف الأهل إن المريض محتاج ملاحظة ومتابعات قريبة.


طيب إيه هي أعراض ال prodroma أو ال soft signs؟

  • Delusional mood: ودا غالبًا بيكون بداية ال Delusions

المريض بيبدأ يحس إن في حاجة هتحصل، أو في حاجة غلط بس هو مش عارف هي إيه. وهنا الحواس ممكن تبقى حدتها زايدة شوية يعني بيبدأ يلاحظ حاجات مكنش بيلاحظها قبل كدا وفي حاجات بتاخد أهمية مكنش ليها أهمية قبل كدا.

ودا بيكون مصاحب له anxiety وبيتقال عليها perplexity أو apprehension.

  • Guardedness or suspeciousness : ودا معناه إن المريض بيكون شكاك ومش بيثق في حد بسهولة ومش بيتكلم بسهولة.

  • Long latency before answering questions:المريض بياخد فترة أظول من العادي في الرد.

  • Poor eye contact in a patient who doesn't appear depressed: المريض مش بيحافظ على ال eye contact. مع إنه مش ظاهر عليه اكتئاب.

  • Inappropriate staring: المريض بيطول في النظر بزيادة.

  • Preoccupation with an incident from the distant past: هنا المريض ممكن تلاقيه مهتم بزيادة بمشكلة حصلت من زمان.

  • Social Isolation: المريض بيبدأ ينعزل شوية.

لو الأعراض دي موجودة من غير وجود ال hard signs مش هيخلينا نقول إن دا مريض schizophrenia، لكن هيخلينا نشك ونتابع متابعات قريبة ونعرف الأهل ياخدوا بالهم. (شُفت مريض كان عنده social isolation، ومش بيخرج من البيت وعنده poor eye contact، ومعندوش أي حاجة من ال hard signs واتشخص فُصام بالغلط، والمريض في الآخر طلع عنده severe social anxiety، فناخد بالنا)


ليه مهم نعرف ال soft signs؟ لإن العلاج بدري بيفرق في الكورس وال outcome. وطبعًا لما نشوف حاجة من الأعراض دي يبقى لازم نسأل عن ال hard signs.


طيب، الفترة دي ( ال prodroma) في ال schizophrenia بتاخد شهور غالبًا. وال hard signs مبتبدأش مرة واحدة مُعظم الوقت، فنفترض إن مريض بدأت عنده ال hard signs مرة واحدة من غير التدريج دا ومن غير soft signs؟

هنا لازم نشك في ال Differential Diagnosis. ونستبعد الحاجات التانية اللي بيكون فيها Psychotic symptoms. زي إيه؟

  • أهم حاجة وأول حاجة لازم نسبتعدها هي ال Substance use، الأشهر الحشيش والستروكس وبعدهم الكوكايين.

  • تاني حاجة لازم نستبعدها هي ال Medical condition: واللي بيخلينا نشك فيها أكتر لما الأعراض تظهر في سن بعيد عن سن ظهور ال schizophrenia، زي أقل من 18 وأكتر من 40. وهنا الأشهر هي brain infections زي ال Encephalitis و الMeningitis. ودي مهمة جدًا عشان ممكن ننقذ مريض من الموت.


طيب مهم أوي عدم وجود أي أعراض Mood، سواء Depression أو Mania، لإن دا هيغير التشخيص تمامًا.

يعني مثلًا وجود أعراض mania، يبقى خلاص يا إما المريض دا Bipolar ومعاه Psychotic features. يا إما Schizoaffective . وعشان نقول Schizoaffective أهم حاجة إنه بجانب إننا شُفنا نوبة mania على المريض يكون في وقت تاني (أسبوعين على الأقل) كان موجود فيه أعراض schizophrenia من غير وجود Mania. وفي كلام كتير أوي عن مدى صحة التشخيص دا ووجوده من عدمه ودي مش قصتنا دلوقتي.


طيب لو لقينا أعراض Depression على المريض؟

حاجة من 3:

  • يا إما المريض دا Depression وظهر معاه Psychotic features، ودا بنفرقها عن الباقي بإن أعراض ال Mood بتكون ظهرت الأول، وكمان ال Psychotic features بتاعة ال Depression بتكون Mood congruent ، يعني ماشية مع الحُزن، زي ضلالات فقر أو إحساس بالذنب أو ضلالات موت وهكذا. فهنا أهم حاجة نعرف إيه اللي ظهر الأول: أعراض ال Mood ولا ال Psychosis.

  • يا إما Schizophrenia، وبعد ظهورها ومعرفة المريض لتشخيصه والعلاج ظهرت الأعراض، ومشهور أوي ال post psychotic depression، اللي المريض بيدخل فيه بعد ما يتعالج، عشان فهمه للمرض وعشان كمان ال FGA ممكن تعمل depression. فهنا هنلاقي أعراض ال Psychosis هي الأول وبعدين ال Depression.

  • الاحتمال التالت إنها تكون Bipolar depression ومعاه Psychotic features، وهنا هنعرف بإننا هنسأل عن ال Previous history لأي Manic episodes.

فمهم أوي نعرف إيه بدأ الأول ونستبعد وجود history of manic episodes لو لقينا أي أعراض mood عشان هتفرق جدًا في العلاج.


طيب في مشكلة بتواجه مُعظمنا إننا نفرق ما بين ال delusional disorder و ال schizophrenia؟

إيه هو ال delusional disorder الأول؟

الأساس في المرض دا هو ال Delusions ، ولازم يكون موجود لمدة شهر على الأقل (مش 6 شهور).


في خطأ شائع وكان عندي برده، إن مريض ال delusional disorder مينفعش يكون عنده hallucinations ولو بقى عنده hallucinations يبقى مريض schizophrenia. هل دا صح؟

لا، المريض ممكن ييجي له hallucinations بس بتكون بسيطة وبتكون جزء من ال delusion system.


طيب نفرق إزاي بينهم؟

  • الأساس هو ال function، بنلاقي مريض ال delusional disorder حياته بعيد عن ال delusion ماشية تمام (يعني الراجل اللي حكيت عنه كان عنده محل وشغال فيه عادي وبيكسب ومفيش أي مشاكل).

  • الحاجة التانية إنه غالبًا بيبدأ متأخر، يعني حوالين سن ال 40.

  • إن ال hallucinations مش بتبقى frequent ولا بتكون قائمة بذاتها. لازم تكون جُزء من ال delusions.


طيب هتفرق في إيه في العلاج؟

مهم نبقى عارفين إنه ال delusional disorder له poor prognosis، ومش بيتحسن على العلاج غالبًا، فتبقى وعودنا وتوقعاتنا على قدنا، عشان وعود التحسن هنا بتبقى نتيجتها سيئة جدًا.


في حاجة تانية مهمة جدًا: إننا ناخد هيستوري من الشخص المُصاحب للمريض (سواء أهل أو تمريض أو إشراف وقت الحجز). ومهم جدًا في متابعة التحسن بالذات. ليه؟

لإن المريض لما بيتحجز بيكون عاوز يُخرج من المستشفى بأسرع وقت، فبيحاول يخبي الأعراض عليك. انت بتقعد معاه قد إيه؟ مرة كل فترة. أما التمريض أو الإشراف بيكونوا موجودين معاه ومتابعينه طول الوقت، فمش هيعرف يخبي طول الوقت خاصةً السلوكيات.


متكلمتش عن ال brief psychosis و ال schizophreniform ، عشان مطولش أكتر من كدا فممكن تبقوا تقرأوا عنهم.

وهتكلم عن ال Antipsychotics المرة الجاية إن شاء الله


وياريت لو حد له إضافة أو تعليق أو رأي مختلف ميحرمناش منه.


المصادر:

Psychiatric Interviewing, Shawn Christopher Shea.

Diagnosis Made Easier, James Morrison.


المنشورات الأخيرة

إظهار الكل

تعالى نسمع من الناس اللي بتعاني من المرض بنفسهم: "بدأت أنتف شعري وأنا عندي 12 سنة تقريبًا. وفي وقتها مكنتش حاسة أنا بعمل إيه. كنت بنتف شعري وأنا نايمة على السرير وبفكر في حاجات تانية. ولما كُنت في الإ

Post: Blog2_Post
bottom of page