top of page

أساسيات الإنترفيو (الجزء التاني)

تكملة أساسيات الإنترفيو:

  • بعد ما تعرّف نفسك للمريض وتعرّفه الوقت اللي انت هتقعده معاه هتسأله على إسمه وسنه وهو شغّال إيه. (في ناس مبتحبش تسأل المريض انت شغّال إيه في الأول وبتكتفي بالإسم والسن بس، بس أنا بشوف معرفة شُغل المريض أساسي عشان إختيارك لأسلوب الكلام المناسب للمريض، وعشان لما تيجي تشرحله مرضه تشرحهوله بطريقة ممكن يفهمها. مش هتكلم حد أمّي زي حد متعلم).

  • بعد كدا هتسأل السؤال الـ Open-ended الأساسي: "ممكن أعرف إيه اللي حصل عشان تيجي انهارده؟" أو "ممكن تحكيلي إيه المشكلة؟". في دراسة اتعملت ولقت إن مُعظم المرضى بتقول حوالي نص أعراض مرضها في أول 3 دقايق بعد السؤال دا لما تخليهم يتكلموا بحرية، وبيخليك تاخد فكرة عن شخصية المريض وبيديك فُرصة أكبر للملاحظة. (سيب المريض يتكلم هنا من 5 ل 10 دقايق)

  • المريض بيكون حكالك عدد من أعراض المرض، فانت الأول هتتأكد المريض عنده المرض دا ولا لا بإنك تسأل عن بقية أعراض المرض، مثلًا بيكون حكالك عن إن مزاجه وحش وبقى مالوش نفس يعمل أي حاجة ومعدش قادر يبذل أي مجهود، فهتسأل عن بقية أعراض المرض عشان تشوف المريض مكمل الكرايتيريا ولا لا. (دي هتحتاج منك قراية في كرايتيريا كل مرض وتعرف تسأل عنهم إزاي)

  • بعدها هتبدأ تستبعد ال DDs، مثلًا في أي مريض جاي بأعراض اكتئاب لازم تسأل عن أعراض نوبات الهوس هل حصلت قبل كدا ولا لا. "هل جالك فترة قبل كدا كنت بتبقى نشيط بزيادة ومزاجك حلو أو عصبي ومبتحتجش تنام؟"

  • بعدها هتشوف في أي co-morbid disorders ولا لا.

بعد كدا في 3 حاجات لازم تسأل عنهم في أي مريض نفسي:

  • الحاجة الأولى: الإنتحار وأذى النفس: ودي حاجة لازم تسأل عنها أي مريض حتى لو مجبش سيرتها في الكلام. لإن معظم الأمراض النفسية بتزود من فُرص الانتحار. وهتسأل" هل فكّرت تأذي نفسك قبل كدا أو فكّرت في الانتحار؟" لو حابب تخفف حدة السؤال شوية" ممكن تسأل: "ساعات الناس وقت الضغوط بتفكر إنها تأذي نفسها، هل دا حصل معاك؟" في ناس بتُحرج تسأل عن دا وبتفتكر إنها لو سألت ممكن تزرع الفكرة في دماغ المريض. دا مبيحصلش ومفيش أي داعي للحرج. وممكن يبقى المريض حاول قبل كدا وانت عشان مجبتش سيرة الموضوع ميقولش.

  • الحاجة التانية: المخدرات: وهنا في ناس كتير بتُحرج برده وبتفكر مثلًا المريض دا شكله عمره ما شرب حاجة، لو سألته ممكن يزعل. ففي ناس بتمهد للموضوع بإنها تسأل: "بتشرب سجاير؟" "طيب جرّبت تشرب أي حاجة تانية؟" و"جرّبت" دي بتخفف حدة السؤال شوية.

  • الحاجة التالتة: "اللي حصل دا أثّر على حياتك إزاي؟" هنا المريض غالبًا هيقولك الحاجات المهمة جدًا بالنسباله اللي المرض أثّر عليه فيها وممكن تكون مش زي ما انت متوقع، يعني مثلًا في مريض اكتئاب قالي مرة " أنا متجوز للمرة التانية جديد ومعدش في رغبة ولا انتصاب" ودي كانت أكتر حاجة مضايقاه.

  • بعد كدا هتسأل عن التاريخ المرضي ودا مهم جدًا عشان حاجتين: ممكن يكون سبب المرض عُضوي، يعني ممكن تلاقي مريض جاي بأعراض قلق وهو متشخص بمرض غدة درقية وبياخد إلتروكسين مثلًا. الحاجة التانية: إن الأدوية ليها أعراض جانبية، فانت لازم تكون عارف أي مرض تاني عند المريض فهتسأل" هل المريض بيتعالج من أي مشاكل صحية؟"

  • هتسأل عن التاريخ العائلي للأمراض النفسية، ودا مهم برده، عشان ممكن تلاقي مريض جايلك بأعراض اكتئاب وتلاقي كذا حد من العيلة بايبولار فدا هيكون مؤشر إنك تكون حريص جدًا في كتابة الدوا أو تفكّر تكتب مود ستابيليزر. فممكن تسأل" هل حد من العيلة بيتعالج من أمراض نفسية أو راح لدكتور نفسي قبل كدا؟"

  • هنا انت كدا خلّصت مُعظم الحاجات الطبية. بس في حاجتين إضافيين هيفيدوك جدًا:

  • أول حاجة: فكرة المريض عن سبب اللي حصل له: فهتسأله "أنا عارف إنك مش دكتور، بس تفتكر إيه سبب اللي حصل؟" دا مهم عشان تعرف المريض شايف مشكلته إزاي وهنا ممكن تسمع حاجات هتفيدك زي "أنا محسود" أو "ممكن يكون حد عاملي عمل"، وأحيانًا هتلاقي المريض عارف المشكلة كويس وممكن يسهل عليك شرح التشخيص ويقولك أنا عندي اكتئاب.

  • الحاجة التانية: توقعات المريض عن العلاج: ودا هيساعدك برده لإن توقعات الناس عن الدكتور النفسي أو العلاج معظمها غلط: هتلاقي مثلًا حد جاي مُتخيل إن مشكلته حلّها جلسات بس يفضل يتكلم فيها زي ما بيشوف في الأفلام. هتلاقي حد سمع عن العلاج ومُتخيل إنه أول لما ياخده هيخف. فهنا ممكن تسأل: "وانت جاي أكيد كان عندك تخيل لشكل العلاج؟ التخيل دا إيه" في ناس بتسألها بطريقة" تحبني أساعدك إزاي؟" أو بشكل مباشر خالص" توقعاتك إيه عن العلاج؟"

تلخيص الكلام اللي فوق دا عشان ممكن تكون تُهت :

HPI(History of Present Illness): Open ended question, Criteria, DDs, Effect of disease on the patient, Suicide, Drugs.

Past Medical History and Family History.

ICE: Ideas, Concerns, Expectations.

ودا الموضوع بشكل عام من غير الدخول في تفاصيل كل حاجة أوي، يعني مثلًا كل حاجة من دول ليها أسلوب كويس تسأل عنها وتعرف تفاصيلها.

ياريت برده أي حد عنده إضافات يقولها..



المنشورات الأخيرة

إظهار الكل

في المكان الذي أتيت منه.. عندما يسأل أحدنا سؤالًا مثيرًا ننحني له. جوستيان جاردر الأسئلة سلاح ذو حدين. ممكن تبقى هي الأنسب في وقت مُعين ومع مريض مُعين وممكن تبقى أكتر حاجة مُعطلة في وقت تاني ومع حد تا

Post: Blog2_Post
bottom of page