top of page

أتعامل إزاي مع ال Catatonia ؟


تعالى الأول نعرف إيه هي ال Catatonia.

ال Catatonia، مش تشخيص مستقل لكن هي specifier، يعني حاجة ممكن تحصل جنب المرض. فلما بنشوفها، لازم ندور على المرض المصاحب بمعلومات من ال relatives.


طيب إيه هي الأعراض اللي لما نشوفها نقول المريض دا عنده Catatonia ؟

حاجتين من دول على الأقل:

  • Marked psychomotor retardation, sometimes with complete immobility (المريض بيبقى عنده بطء رهيب في الحركة وممكن ميكونش بيتحرك خالص)

  • Mutism (المريض مبيتكلمش)

  • Waxy flexibility (لو حرّكت دراع المريض مثلًا وخليته في وضع غريب، هيفضل سايبه في الوضع دا)

  • Negativism (لو انت حركت دراع المريض في وضع ما، المريض بيحركه في الإتجاه المعاكس بقوة) or automatic obedience (بتقول للمريض يعمل أي حاجة بيعملها)

  • Peculiar voluntary movements, e.g posturing (المريض بيقعد في وضع غريب ضد الجاذبية وبيحافظ عليه), mannerisms, stereotyped movements (حركات متكررة مالهاش غرض) and grimacing.

  • Echolalia (ترديد الكلام) , echopraxia (تقليد الحركات).

  • Refusal to eat and/or drink (رفض الأكل والشُرب).


(اللي شفته من الأعراض دي لحد دلوقتي هما ال psychomotor retardation وال mutism ورفض الأكل والشُرب. الباقي لسه مشفتوش، فلو شفتوا حاجات من دي يا ريت تعرفونا).


طيب إيه هي الأمراض اللي ممكن ييجي معاها كاتاتونيا؟

حاجة من 3 لو السبب مش عضوي

  • Schizophrenia.

  • Mood disorder mainly depression, but it can happen with mania.

  • Conversion. ودا نادر


أنا شُفت مريضين لحد دلوقتي كانوا Catatonia، واحد كان مريض فُصام وأهله أهملوه سنين من غير علاج فكان مبيتحركش ومش بيتكلم ومش عاوز ياكل ولا يشرب.

المريض التاني كان مريض اكتئاب، MDD with psychotic features، وكان مش بيقوم من السرير ومش عاوز ياكل ولا يشرب وكان بيرُفض الأكل تمامًا وكان بيقول كلمتين بس:(انتوا عارفين).


خطة العلاج هتكون إيه؟

العلاج بيختلف حسب المرض المصاحب: يعني الكاتاتونيا الناتجة عن ال mood وال conversion غير الناتجة عن الفُصام. طيب واحدة واحدة

نتعامل إزاي مع ال catatonia الناتجة عن ال mood أو ال conversion ؟

1st Line: Lorazepam بس دا مش موجود في مصر

فلو مش موجود:

2nd line: Diazepam 10 mg IV in 500 mL saline

والاستجابة لل diazepam بتكون 100% لو اتاخد خلال أول ساعتين من حدوث ال Catatonia . ( يا ريت لو حد جرّب الديازيبام مع الكاتاتونيا يعرفنا النتيجة) (ولو مفيش استجابة خلال يومين يبقى هنعمل ECT)

3rd line: ECT


طيب ال Catatonia المصاحبة للفُصام؟


هنستبعد الأول وجود NMS. إزاي؟

ال NMS بتكون معاها حرارة وعدم استقرار في العلامات الحيوية زي الضغط والنبض (fever+ autonomic instability) أما ال catatonia المريض غالبًا مبيبقاش واخد قبلها antipsychotics. ومفيش fever ولا autonomic instability.


هنعمل إيه بعد ما استبعدنا ال NMS ؟

ال 1st line هو ال Benzodiazepines :

بس مُعدل الاستجابة لل diazepam بيكون 40-50% ومريض الكاتاتونيا اللي شفته المصاحب للفصام مكنش مستجيب للبينز، بس مش فاكر الجرعة اللي كان بياخدها إيه. (المفروض نستخدمه لمدة يومين برده ولو مفيش استجابة يبقى ECT).


ال 2nd line : ECT

في دراسات بتقول إن استخدام ال second generation antipsychotics لل catatonia المصاحبة للفصام ممكن يكون مفيد، وأكتر الدراسات بتقول إنه لو هتستخدمها استخدم clozapine or olanzapine، وفي ناس بتوصي بإنك تتجنبها في ال Catatonia تمامًا. (اللي شفته بيستخدم: أولانزابين ومجبش نتيجة، والجايدلاينز بتقول "consider"، فيا ريت لو حد استخدمها وجابت نتيجة يعرفنا) (فالمفروض لو قررت تستخدمها، تستخدمها لمدة يومين ولو مفيش نتيجة هيبقى ECT ).

ويا ريت تشاركونا بتجاربكم مع ال Catatonia.

المصدر:

The Maudsley Prescribing guidelines in Psychiatry


المنشورات الأخيرة

إظهار الكل

أعتقد في 4 احتمالات بيكونوا موجودين بعد ما بنقعد مع المريض اللي عنده أفكار أو خطط أو محاولات انتحار (الانتحار مش إيذاء النفس أو الـ Self-harm). ودا ترتيبهم في الخطورة: المريض عنده نية للانتحار ولو سبن

إيه هو ال Delirium أصلًا؟ ال Delirium دا من الحاجات الطارئة اللي أعراضها متشابهة مع أمراض نفسية لكن سببها medical condition واللي غالبًا هتشوفها وانت في المستشفى. إيه هي خطورة ال Delirium ؟ لو المريض

Post: Blog2_Post
bottom of page